طبق گزارش پایگاه خبری تحلیلی آسان تکنولوژی، شکی نیست که ایجاد کسب و کار که توسط افرادی تحتعنوان کارآفرین اتفاق میافتد، چالشها و خطراتی را همراه دارد؛ در این بین بهمنظور شکلگیری کسب و کار نو، شخصیت کارآفرینان و نقش آنها، بسیار کلیدی است.
همچنین انتخاب راه در مورد نقشآفرینی در کسب و کارها، به چند دسته قابل تقسیم است؛ چند مورد از اصلیترین انواع گزینههای انتخاب کسب وکار، عبارتند از:
- استخدام شدن در کسب و کارهای بزرگ موجود، ۲. کارمند شدن در دولت و ۳. راهاندازی یک کسب و کار جدید.
روزانه هزاران کسب و کار جدید در جهان متولد شده و هزاران کسب و کار نیز میمیرند؛ گفته میشود در ایران نیز سالانه بیش از صد هزار شرکت، ثبت میشوند. شرکتها، کارآفرینان یا موسسینی دارند که آنها را تاسیس میکنند. شرکتها با تولید کالاها و خدمات و رفع نیازهای مردم و مشتری، به سودآوری میرسند. کارآفرینان با کار و تلاش خود و برنامههایی که میریزند، از کسب و کارهای خویش مراقبت میکنند، که البته این کار چندان هم آسان نیست؛ مخصوصا در زمانهایی که عدم قطعیتهای زیادی در کسب و کارها مداخله کنند؛ همچنین بسیاری از کسب و کارهای نوپا، عمر کوتاهی داشته، بهطوریکه تنها نیمی از آنها میتوانند از شش سالگی عبور کرده و به تداوم کارشان بپردازند؛ البته با اینکه احتمال از بین رفتن و شکست یک کسب و کار وجود داشته و محتمل است، احتمال موفقیت و سودآوری آن هم کم نیست؛ این قضیه، همواره انگیزهی لازم برای شروع فعالیتهای اقتصادی، ایجاد کسب و کارها و پذیرش خطرات آن را برای کارآفرینان زنده نگه میدارد. همهی افراد نیز لزوما نمیتوانند یک کسب و کار را راهاندازی کنند و صرفا عدهی خاصی توانایی انجام این کار را دارند.
یک کارآفرین ضرورتا از ابتدا کارآفرین نبوده است، اما وی با چشم باز حرکت کرده، در مورد ظرفیتهای خویش به شناخت کافی رسیده و همچنین از وقایع و اتفاقات اطراف و محیط خود نیز آگاه شده و نسبت به آنها شناخت پیدا کرده است؛ این شناخت وی از تواناییها و محیط پیرامون، او را گام به گام بهطور تدریجی و پلکانی به درجات بالا میرساند.
کارآفرین کسی است که در واقع با نوآوری، خلاقیت و خطرپذیری خویش ۱. محصولات یا خدمات جدیدی تولید و عرضه میکند؛ ۲. راههای جدیدی برای تولید کشف میکند. مثلا گفته میشود امروزه از هر ۱۰ نفر، ۶ نفر از شبکههای اجتماعیِ موجود در فضای مجازی استفاده میکنند، در حالیکه تا ۲۰ سال قبل، هیچیک از این شبکهها وجود نداشت؛ علت این تغییر محیط و ضائقه، ایجاد شبکههای اجتماعی توسط کارآفرینان و جذابیت آنهاست.
نگارنده: علیرضا محمودی فرد – مشاور مرکز در امور فروش و توسعه صادرات در مرکز تحقیقاتی و عملیاتی توسعه تجارت فروش و صادرات
- نویسنده : علیرضا محمودی فرد